dinsdag 19 november 2013

Schrijven in het eerste leerjaar

1 van de vele voldoeningen in het eerste leerjaar is toch wel dat de meisjes op het einde van het schooljaar kunnen schrijven. Het is ook één van mijn favoriete dingen om de kinderen aan te leren.
We starten altijd met een opwarming van de handjes en de vingers. Dat is nodig om de pols vlotter te laten bewegen en geen krampen in de vingers te krijgen bij het vasthouden van het schrijfpotlood.



Vervolgens vertel ik een kort verhaaltje over professor Odette die met haar letterkever op zoek gaat naar andere letterkevertjes. Het kevertje dat ze vinden, draagt op zijn rug de letter die we gaan leren schrijven.
We schrijven de letter in de lucht, op de bank en op uitwisbare schrijfblaadjes.

En dan komt het...een moment waar ik zo van kan genieten : de meisjes zijn geconcentreerd bezig om mooi en juist te schrijven. Met een mooi schrijfliedje op de achtergrond gaat het helemaal vlotjes en komt er in een drukke klas een 'zen' gevoel naar boven.
Ondertussen heb ik de tijd om bij iedereen een kijkje te gaan nemen en te helpen waar nodig.
Dit moment wil ik graag met jullie delen! Kijk maar naar het filmpje.



1 opmerking:

  1. Heel leuk om de meisjes te zien genieten van de opwarming en het geconcentreerd bezig zijn. Ze zijn duidelijk aanhoudend en tijdvergetend aan het werken. De videofragmenten stralen een zeer aangename sfeer uit. Een dikke proficiat voor het 1ste leerjaar en daznk u om dit met ons te delen.

    BeantwoordenVerwijderen